Dossiers

De ondernemende advocaat

U bent naast advocaat ook ondernemer. Het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige diensten is een voorwaarde, maar niet altijd voldoende om succesvol te ondernemen. De interne organisatie, digitalisering, samenwerking, klantenbinding: zeker voor de individueel of bij een kleiner kantoor werkende advocaat vragen deze onderwerpen aandacht. Maar waar te beginnen?

De NOvA organiseerde op 25 april j.l. het innovatieplatform 'De ondernemende advocaat' in Bar Beton Rijnsweerd in Utrecht. De focus lag op diverse deelsessies om zo inspiratie van sprekers en collega’s op te doen. Lees ook het verslag van dit 8e NOvA Innovatieplatform.

Deelsessies

Er waren twee rondes met ieder de volgende sessies:

Sessie 1: Het bouwen van een juridische tool

Een digitale tool kan gebruikt worden om veel voorkomende werkzaamheden te digitaliseren. Een tool kan worden gebruikt door advocaten zelf, maar ook aan cliënten ter beschikking worden gesteld. Wat zijn de overwegingen bij het maken van een tool, hoe pak je het aan en wie heb je daarvoor nodig? Abraham Mouritz van Mouritz Legal, een zelfstandig werkende advocaat, ontwikkelde een tool voor het toetsen van privacyverklaringen aan de AVG. Wat heeft het hem gekost en wat heeft het hem gebracht? Zou een tool uw praktijk kunnen verrijken? Dit alles komt in deze sessie aan de orde. 

Abraham Mouritz Spreker: mr. Abraham Mouritz, advocaat bij Mouritz Legal

Sessie 2: Klantgericht werken

Natuurlijk vindt iedereen dat cliënten goed bediend moeten worden, maar wat betekent dat nou echt? Bert-Jan van den Akker en Esther Brons-Stikkelbroeck van DOEN Legal hebben ‘de klant is koning’ als uitgangspunt genomen bij de opzet van hun kantoor. Want klantgerichtheid gaat niet (alleen) om de buitenkant, maar heeft consequenties voor de wijze waarop de diensten worden verleend en het verdienmodel. In deze sessie zal dit aan de orde komen, maar -geheel in stijl- willen ze de sessie vooral inrichten naar de behoeften van de deelnemers. Laat daarom weten welk aspect van klantgericht werken uw aandacht heeft.

Brons en Akker

Sprekers: mr. Esther Brons-Stikkelbroeck en mr. Bert-Jan van den Akker, advocaten bij DOEN Legal

Sessie 3: Procesoptimalisatie en kwaliteitsverbetering

Procesoptimalisatie en het daarbij zien en benutten van technologisch potentieel is erg belangrijk in de juridische praktijk. Lean Six Sigma is een methode om op een efficiënte en effectieve wijze aandacht te geven aan werkprocessen als onderdeel van het werk in plaats van naast het werk. Door gericht en in kleine stappen procesverbeteringen te realiseren kun je keuzes maken die binnen bereik zijn. In deze workshop geeft Deirdre Scheenjes van NautaDutilh een introductie tot de Lean Six Sigma methodiek, schetst zij een aantal ontwikkelingen die relevant zijn voor kleine advocatenkantoren en geeft zij aan de hand van praktijkvoorbeelden van NautaDutilh en modellen handvatten om procesoptimalisatie onderdeel te maken van de dagelijkse praktijk. Zij betrekt graag uw casus in deze sessie.

Deirdre Scheenjes Spreker: mr. Deirdre Scheenjes, advocaat bij NautaDutilh

Sessie 4: Digitaliseren van een klein advocatenkantoor

Het advocatenkantoor kan niet meer zonder digitale ondersteuning. Misschien zijn de toepassing van kunstmatige intelligentie en Blockchain nog ver weg, maar de bibliotheek is meestal verhuisd van een echte maar een virtuele ruimte en bij een dossier denken we eerder aan een digitale dan aan een kartonnen map. Paul van Passel heeft als advocaat van een klein kantoor (het tweemanskantoor Alkemade & Van Passel) niet de financiële middelen om een eigen praktijksysteem te laten bouwen, maar wil zich ook niet neerleggen bij de beperkingen die standaardpakketten (die weinig innoverend zijn) met zich meebrengen. Hij vertelt over zijn ervaringen en neemt met de deelnemers de mogelijkheden door.

Mr. P.J.L.R. van Passel Spreker: mr. Paul van Passel, advocaat bij Alkemade & Van Passel Advocaten

Sessie 5: Samenwerken met een platform

Een platform of marktplaats is een intermediair die onder meer vraag en aanbod bij elkaar brengt. Ook in onze markt zijn er platforms die de vraag van rechtzoekenden matchen met een aangesloten advocaat of andere service bieden. In deze sessie worden de overwegingen rond het aansluiten bij een platform behandeld. Ernst Bökenkamp van Omnius geeft een inleiding over platforms voor advocaten en over de werkwijze van Omnius. Jaap Stikkelbroeck vertelt over de manier waarop platform blended.law advocaten kan helpen diensten aan te bieden. Jaap van der Meer van Turnaround advocaten is aangesloten bij blended.law. Hij gaat in op zijn beweegredenen om zijn diensten aan te bieden via een platform en op de zaken die aandacht vragen. U wordt gevraagd om uw dilemma’s naar voren te brengen en met de aanwezigen hierover van gedachten te wisselen.

Sessie 5Sprekers: mr. Ernst Bökenkamp, managing partner bij Omnius, mr. Jaap Stikkelbroeck, bedenker van blended.law en mr. Jaap van der Meer, advocaat bij Turnaround advocaten

 

Sessie 6: Kiezen voor een branche of niche

Het is belangrijk om je als advocaat of kantoor te onderscheiden. Daarbij kan een specialisatie helpen. Maar ook de naamsbekendheid, de ‘branding’ van een kantoor is belangrijk. Wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een bepaalde branche, wat is daarvoor nodig en hoe presenteer je jezelf als expert? Jolanda van der Winden van Maet advocaten heeft zich in de loop der jaren steeds meer toegelegd op geschillen rondom de paardensport. Jaap Baar van Kuyp Baar advocaten is gespecialiseerd in strafvervolging of bestuursrechtelijke handhaving rondom dieren. Maarten de Haas van adviesbureau RvdB is al jaren geïnteresseerd in strategische keuzes als specialisatie van advocatenkantoren. Zij zullen uit eigen ervaring vertellen en gaan graag op uw vragen in! 

Jessica van der Winden, Maarten de Haas, Jaap BaarSprekers: mr. drs. Maarten de Haas, senior consultant adviesbureau RvdB, mr. Jolanda van der Winden, advocaat bij Maet advocaten en mr. Jaap Baar, advocaat bij Kuyp Baar advocaten